Category Archives: Resipi dan Masakan

Resipi Makaroni Sukahati Cetusanhati

Assalamu’alaikum semua. Semoga kalian sihat hendaknya. 🙂 Semalam aku teringin sangat berbuka dengan spaghetti, tapi yang ada dalam almari cuma makaroni. Bila dah makaroni, sepatutnya kuahnya haruslah lebih cair seperti Ayam Berkuah Tomato tapi aku belasah je buat kuah spaghetti. Aku ni bila nak masak spaghetti selalu je perasaan malas tu muncul sebab bahan penyedapnya […]

Read More

Marble Chocolate Cheesecake

Assalamu’alaikum Inilah hasilnya bila seorang pelajar BUKAN Diploma Seni Kulinari buat kek yang bernama Marble Chocolate Cheesecake. Kan orang selalu berkata, jangan pandang rupa tapi tengok isi hatinya. Kalau tengok rupa kek aku ni memang tak boleh lawan orang lain yang mahir buat makhluk ni. Tapi nak juga merasa air tangan sendiri, jadi inilah hasilnya. […]

Read More

Blueberry Cheesecake Ada Lipas

Alhamdulillah, tercapai juga cita-cita aku untuk membuat Blueberry Cheesecake sampai muak aku makan kek ni hari ni. Dengan menu lontong, sambal udang dan ayam masak merah yang boleh menaikkan kolestrol dalam tempoh satu hari, cheesecake adalah penutup tebaik kepada semua lemak sebab ia memang ber’cream’ habis! Terima kasih kepada Kak Ijan yang sudi berkongsi resipi […]

Read More

Petua Goreng Telur Dadar Supaya Garing

Assalamu’alaikum.. Astagfirullah..apa dah tak ada keje sangat nak buat ke? Baik, kali ini saya nak mengajar cara-cara membuat telur dadar yang garing. Pernah tak korang masak telur dadar tapi lembik semacam je? Mesti selalukan dan ini bermakna anda bukanlah seorang yang pandai memasak :P. Jika memasak air pun ada petua apatah lagi telur dadar yang […]

Read More