Peribadi, Resipi

Nasi Lemak Sambal Sotong

Pagi ni pagi ahad. Tekak ni rasa macam nak makan nasi lemak. Sebenarnya dah seminggu aku mengidam nak makan nasi lemak aku masak sendiri. Mula-mula ingat nak buat sambal kerang tapi kerang kat kedai depan ni tak ada jual kerang, belilah sotong jer. Kos nak buat nasi lemak ni ialah RM10 dimakan oleh 5 orang. Jimatkan? Haai, sebabtu lah memasak kat rumah lagi jimat daripada makan kat luar. Boleh makan nasi lemak yang betul-betul lemak, sambal yang tak berminyak, timun 2 biji yang segar dan ada telur rebus separuh masak. Emmm, yummy yummy. Korang sarapan apa hari cuti ni? 😀

Peribadi, Resipi

Resipi Makaroni Sukahati Cetusanhati

Assalamu’alaikum semua. Semoga kalian sihat hendaknya. 🙂 Semalam aku teringin sangat berbuka dengan spaghetti, tapi yang ada dalam almari cuma makaroni. Bila dah makaroni, sepatutnya kuahnya haruslah lebih cair seperti Ayam Berkuah Tomato tapi aku belasah je buat kuah spaghetti. Aku ni bila nak masak spaghetti selalu je perasaan malas tu muncul sebab bahan penyedapnya terlalu banyak, padahal boleh je…

Read More

Resipi

Marble Chocolate Cheesecake

Assalamu’alaikum Inilah hasilnya bila seorang pelajar BUKAN Diploma Seni Kulinari buat kek yang bernama Marble Chocolate Cheesecake. Kan orang selalu berkata, jangan pandang rupa tapi tengok isi hatinya. Kalau tengok rupa kek aku ni memang tak boleh lawan orang lain yang mahir buat makhluk ni. Tapi nak juga merasa air tangan sendiri, jadi inilah hasilnya. Kebanyakan cheesecake yang aku buat…

Read More

Peribadi, Resipi

Resipi dan Cara-Cara Membuat Blueberry Cheesetart

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Uhkwah..

resipi blueberry cheesetart
Masuk kuih yang ni,3 jenis kuih aku berjaya buat. Semakin meningkat usia ni, semakin aku buat kuih raya sorang-sorang. Kalau masa kecil-kecil dulu, masa semua orang belum kawin, kami semua buat sama-sama. Sekarang aku sorang je duk dapur sebab semua orang ada hal masing-masing. Tapi tak apalah, skill memasak aku pun berjaya ditingkatkan dari hari ke hari. 😀

Resipi

Blueberry Cheesecake Ada Lipas

Alhamdulillah, tercapai juga cita-cita aku untuk membuat Blueberry Cheesecake sampai muak aku makan kek ni hari ni. Dengan menu lontong, sambal udang dan ayam masak merah yang boleh menaikkan kolestrol dalam tempoh satu hari, cheesecake adalah penutup tebaik kepada semua lemak sebab ia memang ber’cream’ habis! Terima kasih kepada Kak Ijan yang sudi berkongsi resipi yang asalnya dari Kak Hana.…

Read More